University College Nordjylland

University College Nordjylland

University College Nordjylland – UCN – er en stor dansk institution for videregående uddannelse og viden inden for sundhedsvæsen, uddannelse, erhvervsliv og teknologi. UCN er stolte af at levere undervisning i det virkelige liv, for i det virkelige liv hænger teori og praksis tæt sammen.


Baggrund

11.000 brugere sikres daglig adgang til nettet af kæmpe NaaS-løsning

University College Nordjylland, der et af landets største netværk med tæt på 11.000 daglige brugere. Hele netværket drives som et Network-as-a-Service (NaaS) af Lytzen IT, der håndterer både daglig drift og it-sikkerhed og sikrer høj brugertilfredshed.

Når 6 undervisningsinstitutioner, fordelt i hele Nordjylland, skal bindes sammen, den daglige drift skal håndteres, og en meget høj brugertilfredshed skal sikres, så er kravene kæmpestore.

University College Nordjylland, UCN, indså for syv år siden, at de ikke havde de interne ressourcer eller kompetencer til at drive et netværk af den størrelse.

Siden 2016 har driften været i hænderne på tredje parts leverandør, og i år skulle den så i udbud igen. Lytzen IT vandt udbuddet, og René Storgaard Madsen, it- og digitaliseringschef, er meget tilfreds med deres nye leverandør af den kæmpestore NaaS-løsning.

Deres evne til at være projektledere var imponerende. De var virkelig dygtige til at overtage vores installation 1-1, og de var ualmindelig dygtige til at sikre, at det fortsatte. Det er virkelig professionelle mennesker, vi har med at gøre, både i eksekvering og samarbejde.

René Storgaard Madsen, it- og digitaliseringschef

Løsningen

University College Nordjylland – Professionalisme var et must!

Professionalisme har været et vigtig parameter for UCN, for at overtage og drive en NaaS-løsning, der dækker seks forskellige campusser fordelt med fire i Aalborg, et i Thisted og et i Hjørring, med omkring 11.000 daglige brugere, er ikke for hvem som helst.

”Vi noterede os, at Lytzen IT allerede leverede infrastruktur til andre store virksomheder, der krævede høj oppetid og kvalitet. Så hvis de kunne levere godt netværk til dem, så var vi overbevist om, at de også kunne levere til os,” fortæller René Storgaard Madsen og fortsætter: De vandt da også udbuddet på et mix af god teknologiydelse, god track record og god pris”.

Netværket er hjertet

Christian Foghsgaard, adm. direktør og partner hos Lytzen IT, fortæller, at denne løsning er en spændende og meget interessant løsning.

”Denne løsning er speciel, fordi det er en NaaS-løsning, der dækker mange forskellige fysiske lokaliteter, der er langt fra hinanden, med alt udstyr driftet og ejet af os. De har slet ingen hardware selv,” forklarer Christian Foghsgaard og fortsætter: ”Det gør det til en ren lejeløsning, hvor alt er bundet sammen i en SLA-aftale og dækket af os 24/7.”

Netop den konstante overvågning af netværket er meget vigtig for UCN. René Storgaard Madsen fortæller, at der er et stort pres på, og krav til, netværket og tilgængeligheden.

”Vi er fuldstændig afhængige af teknologi. Dels understøtter den vores undervisning. Dels har de studerende høje forventninger, og endelig skal netværket understøtte eksamen, der er fuldstændig digitaliseret. I dag afleveres alt digitalt”. ”Når det kommer til kritiske operationer, er det virkelig nødvendigt med et godt netværk.” pointerer René Storgaard Madsen.

"Vi opererer med tilfredshed og ikke med, om noget er nede. Det kan nemlig hurtigt ende i et hundeslagsmål – hvad gik ned, hvorfor, og hvem bar skylden. Det har vi taget ud af ligningen"

René Storgaard Madsen, it- og digitaliseringschef

Speciel afregningsmodel

Det er ikke kun den store NaaS-løsning, der er speciel, også afregningsmodellen er noget helt særligt.

”Her er afregningsmodellen baseret på brugertilfredsheden. Derfor har vi prober, der måler, hvor tilgængeligt netværket er forskellige steder på lokaliteterne. Herudover bliver de lavet brugerundersøgelser af UNC, der tjekker, hvor glade brugerne er,” siger Christian Foghsgaard.

René Storgaard Madsen fortæller, at de ønskede en model, hvor de arbejdede med at fremme et godt samarbejde i stedet for at have bodskontrakter.

”Så vi måler på de studerendes tilfredshed med nettet, og hvis den er høj, er der bonus til NetNordic. Det, der tæller, er ikke, om netværket går ned, men om brugerne er tilfredse” siger René Storgaard Madsen.

På den måde får leverandøren også en ide om, hvad der er vigtigt, og der kommer en positiv ånd ind i samarbejdet.


Resultatet

Dedikeret fiberforbindelse

Lytzen IT overtog driften omkring påske og har brugt de fire første måneder på at bygge infrastrukturen op. Her har den største udfordring været at få de dedikerede fiberforbindelser lagt ud til de seks campusser.

Fordelen ved at have de dedikerede fibre er, at Lytzen IT på den måde kan bringe præcis så meget hastighed ud til endepunktsudstyret, som det tillader.

Lytzen IT overtog driften omkring påske og har brugt de fire første måneder på at bygge infrastrukturen op. Her har den største udfordring været at få de dedikerede fiberforbindelser lagt ud til de seks campusser.

”Det har været svært at finde folk, der kunne grave fibre ned, og vi har også været lidt udfordret på komponentleverancer. Men alt er gået op i en højere enhed,” fortæller Christian Foghsgaard.

Fordelen ved at have de dedikerede fibre er, at Lytzen IT på den måde kan bringe præcis så meget hastighed ud til endepunktsudstyret, som det tillader.

"Det har været svært at finde folk, der kunne grave fibre ned, og vi har også været lidt udfordret på komponentleverancer. Men alt er gået op i en højere enhed"<br />

Christian Foghsgaard

Tag kontakt

Vores nyhedsbrev

Få de seneste nyheder og opdateringer direkte til din inbox.