Det Nordjyske Mediehus

Digital Transformation: Det Nordjyske Mediehus

Det Nordjyske Mediehus (DNMH) har en rig historie, der går tilbage til den 2. januar 1767, hvor det for første gang blev etableret som “Nyttige og fornøjelige Jydske Efterretninger” af fire Aalborg-præster med Johan Wandall som redaktør. I løbet af årene skiftede avisen navn flere gange og blev til sidst kendt som Aalborg Stiftstidende. I 1999 blev den omdøbt til NORDJYSKE Stiftstidende efter en sammenlægning af Aalborg Stiftstidende, Vendsyssel Tidende, Fjerritslev Avis og Løgstør Avis. Selskabet udvidede sin dækning til hele den nordjyske region, yderligere styrket af indlemmelsen af Thisted Dagblad i 2007 og Morsø Folkeblad i 2013.

Det Nordjyske Mediehus er mere end bare en avis. Det har tilpasset sig ændrede medieforbrugsvaner ved at lancere forskellige nye projekter og fokusere på nye medier. Den 22. september 1983 brød det DR’ radiomonopol med lanceringen af Aalborg Nærradio, nu kendt som ANR. I september 2003 introducerede det Danmarks første 24-timers tv-kanal, 24NORDJYSKE, som sendte nordjyske nyheder døgnet rundt. I september 2021 lancerede de det digitale erhvervsmedie Vigeur, og i 2023 introducerede de en podcast kaldet Limbo i samarbejde med headspace.


Baggrunden

Det Nordjyske Mediehus spiller en væsentlig rolle i det danske samfund

Virksomheden, der har hovedkvarter i Aalborg, blev officielt grundlagt som NORDJYSKE Medier den 10. oktober 1994 og skiftede navn til Det Nordjyske Mediehus i 2021. Virksomheden opererer i forskellige sektorer, herunder aviser, radio, tv, hjemmesider og distribution. Virksomheden beskæftiger omkring 475 personer i 2023. Det Nordjyske Mediehus har også været involveret i udviklingen af internetmedier og relaterede portaler inden for B2B-medier, der dækker nyheder fra nordiske erhvervssektorer. Det Nordjyske Mediehus fortsætter med at være et fremtrædende mediehus i Nordjylland, der skaber stolthed og sætter regionen på landkortet.

I dagens omskiftelige verden spiller Det Nordjyske Mediehus en vigtig rolle i at levere medietjenester til ikke bare Nordjylland, men også til hele Norden gennem sine forskellige medier, herunder både specialiserede branchepublikationer og livsstilsindhold i form af onlinemagasinet Vigeur.


Udfordringen

Sikker, stabil og tilpasningsdygtig infrastruktur

Det Nordjyske Mediehus opererer inden for mediemarkedet, som har udviklet sig drastisk i løbet af de sidste 10 år. Fra at have fokuseret på at levere aviser har virksomheden nu udviklet sig til et onlinefokuseret mediehus. At understøtte denne overgang har krævet udvikling af nye løsninger og migrering af nogle systemer til den offentlige cloud, samtidig med at eksisterende ældre systemer bevares gennem overgangsprocessen. Disse krav kræver en leverandør, der er i stand til at levere en komplet infrastrukturstack med hovedfokus på at understøtte den digitale transformation, der er i gang inden for branchen.


Løsningen

Vi leverer en omfattende, digitalt outsourcet platform til Det Nordjyske Mediehus

NetNordic leverer en fuldt outsourcet, end-to-end IT-platform til Det Nordjyske Mediehus, der omfatter first-line support, administrerede netværksservices og både privat og offentlig cloud-infrastruktur.

Alle services er skræddersyet til Det Nordjyske Mediehus’ specifikke driftsbehov. Dette omfatter support på stedet til slutbrugerassistance, en administreret netværksplatform, der understøtter kerneinfrastrukturen, og en hybrid cloud-infrastruktur, der integrerer de private og offentlige cloud-ressourcer.

Løsningen giver et stabilt, skalerbart og sikkert fundament for deres digitale drift. Ud over den daglige serviceleverance arbejder NetNordic også tæt sammen med Det Nordjyske Mediehus om it-strategi og udvikler en langsigtet køreplan, der er tilpasset deres skiftende forretningsmål.


Leveringen

Vellykket migration til skyen: Nøgelleverancer i DNMH’s outsourcing-platform

En vellykket cloud-migration og en fuldt outsourcet platform for Det Nordjyske Mediehus (DNMH) blev opnået gennem et omfattende sæt af vigtige leverancer. Fundamentet er en førstelinjeservicedesk, suppleret med support på stedet for at sikre responsiv assistance til slutbrugerne. Platformen omfatter også en fuldt administreret “Network as a Service”-løsning, der giver en robust og sikker netværksdrift, der er skræddersyet til DNMH’s infrastruktur.

Med hensyn til cloud-services spænder løsningen over både private og offentlige cloud-miljøer. I den private cloud drager DNMH fordel af Infrastructure as a Service (IaaS) og Platform as a Service (PaaS), hvilket giver dem den fleksibilitet og kontrol, der er nødvendig for interne arbejdsbelastninger. Den offentlige cloud-komponent udvider denne kapacitet yderligere og tilbyder også både skalerbarhed og smidighed på tværs af forretningsfunktioner. For at fuldende tilbuddet administrerer NetNordic alle Microsoft-licenser, hvilket sikrer overholdelse, omkostningseffektivitet og problemfri integration på tværs af tjenester.

  • Network as Service – levering af administrerede netværkstjenester
  • Private Cloud – IAAS  (Infrastructure as a Service)
  • Private Cloud – PAAS (Platform as a Service)
  • 1 st Line Service Desk med support på stedet
  • Public Cloud
  • Microsoft-licenser

For us as a client it is important that we can cover both our on-prem services and the cloud infrastructure, end to end.

Citat Jacob Holmgaard, IT Manager, Det Nordjyske Mediehus.

Resultatet

Et partnerskab, der leverer og udvikler sig i overensstemmelse med de skiftende krav

Partnerskabet mellem NetNordic og Det Nordjyske Mediehus fortsætter med at udvikle sig i takt med de skiftende krav i dagens medielandskab. Dette samarbejde gør det muligt for DNMH at holde fokus på markedstendenser og forblive fleksibel – og fortsætte en arv af innovation, der går tilbage til grundlæggelsesåret i 1767.

Tag kontakt

Vores nyhedsbrev

Få de seneste nyheder og opdateringer direkte til din inbox.